Sunday, February 6, 2011

A Story About Law And Justice To Children Custody

Story aku hari ni...

Latar Masa: Petang
Tempat: Kedai Mak Ndak
Senario: Ayah bersama 2 org anak2 lelakinya...

Si ayah ni tadi bwk la anak2 die masuk kedai
maybe utk cari toys ke ape ke kan...
maklum la bebudak...
anyway...

kitorg dapati si ayah ni baek giler2
and mcm gentle sgt2 dgn anak2 die..
x marah2 and ckp pun lembut je...

I mean..
selalunya parents kalau g kedai
mmg payah nak belikan anak2
toys kan...
tp si ayah ni relax je...
x kesah la semahal mana pun yg anak die nak..
die belikan je...
even berjam jam dlm kedai pun xpe

(lama die lepak dlm kedai td)

selesai memilih...
si adik ni dpt la something
si abg ni x dpt2 gak...
and die pun teary eye kat situ...

si ayah ni kesian...
terus belikan utk die...
something...

and die pun hepi sikitlah
(ade “sikit”)
sbb lps tu aku secara x sgja
ter “overheard”
conversation si ayah dgn anak2 nya td

iaitu seperti dibawah:

Anak 1: Ayah.. kalau mama tau cmne?
Ayah: kalau mama tau pun knpe? Ayah yg belikan...
Anak 1: nanti mama marah...
Ayah: apsal lak nk marah? Kan ayah yg belikan bukan die...
Anak : kalau g umah Mak pun sama...
Anak 1: x nak la... nak ikut ayah...
Ayah: abg kena ikut mama balik..

selepas tu kedua2 anak ni td...
pun nangis2...
siyez meleleh air mata...
sampai abg tu ckp...
ok2 nnt ikut ayah balik k”

jadi kak cik pun tanya...
kenapa?

Abg tu jwb
biaselah budak2 lelaki...
bile dah besar mesti nak ikut ayah die
x mau ikut mak die”

terus aku fhm...
maybe si anak 1 td akan ase terkilan if
x dpt simpan ape2 drpd ayahnya..

soooo...
daripada cite di atas
dpt aku simpulkan bhwa
actually...
(my assumeness la)
maybe... just maybe

their parents ni dah divorce...
kesian kan???
aku yg tgk pun dah rase sedih and touching

and mcm biase
if divorce...
children custody will go to mother
(which is sometime unrelevan)

why is it unrelevan 4 me???

I mean...
dari segi undang2
issue ni dah x diperdebatkan lagi...
but...
I know a mother is everything to a child

tp aku masih lg doubt yg
custody giving di negara kite ni fair...
fine...
dari sudut pndgn Islam turut jelaskan yg
anak2 mmg dibawah hak...
ibunya...

tp what if,
hanya jika...
ayah kanak2 tersebut leh bg yg terbaik kpd anak2 nya???

kadang2 sgt2 kesian
tgk anak2 yg x berdosa ni jadi mangsa keadaan
rumah tgga ibu bapa mereka yg bergolak...

I mean...
diorg bukan tau pape...
nnt diorg membesar sedih je sebab terpisah2
dgn org yg diorg syg...

honestly...
sbb tu la bg aku...
institusi kekeluargaan itu perlulah kukuh...
demi masa dpn anak2 …
generasi akan dtg...

bygkan...
anak2 ni...
kalau kurang kasih syg...
carik jln and penyelesaian lain...
carik masalah kat luar...
membesar dgn memberontak...
buat hal...
sape nak jwb???

semata2 berpunca daripada masalah keluarga

korg jgn deny kan...
karangan Bm pun sama
setiap kali ade isu tntg mslh...
mesti mslh keluarga timbul sbgai point penting

kenape?
Sebab...
kajian menunjukkan
yg sebahagian masalah kini
sosial and remaja khususnya...
kerana latar belakang keluarga...
yg berantakan...
huru hara...
berpecah...

so perlu ke kite bahaskan lg?
X kan...
seriously...

sebenarnya...
inilah sbb knpe aku teringin sgt blaja
Law
lebih2 lagi
Undang2 Keluarga Islam...
sbb aku seboleh2 nya nk selamatkan
keluarga2 ni
so anak2 mereka x merana kemudian...

kenapa aku emo sgt?
Bukan kena mgena aku pun...
kan...

betul...
tp ask me about family conflict
and I can answer
coz aku sendiri pun dealing with the same problem
rebel coz of family inner conflict...
mostly
diorg semua menentang aku sorg
mana nak tahan........

so demi selamatkan emotion anak2 diluar sana...
plz...save the family first
sbb kat situ mulanya
semua masalah...
kalau family screwed..
abesla anak2 pun... 

hurm...
hopefully 
our country family institution
will comes stronger... 
one day...
~AMIN~

No comments:

Post a Comment